Ohjeita mukavaan, sujuvaan ja turvalliseen museojunamatkaanPorvoon Museorautatie ry on järjestänyt vuodesta 1991 lähtien kesälauantaisin Helsingin ja Porvoon välillä museojunamatkoja. Niistä on ehtinyt nauttia kymmeniä tuhansia matkailijoita, jotka arvostavat miellyttävää vanhan ajan matkustamista enemmän kuin kiirettä. Kiskobussissa on tunnelmaa Lättähattu eli kiskobussi, kiskoauto, on dieselvetoinen paikallisliikenteen juna, jossa on kahdenlaisia vaunuja: moottorivaunuja ja liitevaunuja. Juna ajatetaan normaalisti neljällä vaunulla, joista yksi on matkatavaraosastolla varustettu liitevaunu. Istumapaikkoja yht. 226. Matkatavarat ja lemmikkieläimet Polkupyörät, potkulaudat, lastenvaunut ja vastaavat tavarat kuljetetaan junan liitevaunun matkatavaraosastossa (junan keskellä oleva vaunu, jossa on suuri sivuovi). Kuljetus on maksuton. Suurikokoiset tai raskaat kulkuvälineet eivät mahdu kyytiin (pl. pyörätuolit ja vastaavat apuvälineet). Matkatavaraosaston henkilökunta vastaanottaa ja luovuttaa tavarat. Lemmikkien kuljetus on sallittu. Huomioithan kuitenkin mahdollisesti allergiset kanssamatkustajat. Junan matkustamossa on matkatavarahyllyt ja penkkien väliin menee myös isommat tavarat. Kun hätä yllättää... Joka vaunussa on vanha junaWC. Käsien pesu tapahtuu myös painovoiman avulla. Vesisäiliössä olevan veden saa virtaamaan kääntämällä juoksuputki etuasentoon – hana sulkeutuu kääntämällä putki takaisin sivulle. Saako ohjaamossa oleskella matkan aikana? Kuljettaja työskentelee junan kulkusuunnassa ensimmäisessä moottorivaunussa. Vaikka kaikki vaunujen päätyosastot ovat myös matkustajien käytettävissä, ajon aikana muut kuin junan henkilökuntaan kuuluvat eivät saa oleskella ohjaamossa. Ainoastaan WC-käyntiä varten on kulku sallittu. Siirtyminen vaunusta toiseen junan liikkuessa ei ole turvallisuussyistä sallittua. Viheltimet säikäyttää Junan merkinantolaitteiden eli "viheltimien" ääni on tarkoitettu herättämään huomiota museoradan tasoristeyksissä. Siksi se kuuluu – myös matkustamoon. Kesällä junan kattoluukut ovat auki, joten junan ensimmäisessä moottorivaunussa äänimerkki kuuluu sen verran kovaa, että pikkulapset saattavat sitä säikähtää. Kannattaa siirtyä vaunun jälkimmäiseen osastoon tai taaempiin vaunuihin istumaan. Junan tekniikka on 50-luvulta, joten ääneneristystaso on myös sen aikakauden mukainen. Moottorivaunuissa moottoripääty on äänekkäämpi kuin toinen. Liitevaunussa ei ole moottoria, joten se on hiljaisempi. Helteellä Junassa ei ole ilmastointia. Tuuletus tapahtuu veivattavien sivuikkunoiden ja kattoluukkujen kautta. Nesteytyksestä kannattaa huolehtia. Raitis ja viihtyisä matka kaikille Olemme pyrkineet mahdollistamaan leppoisan ja viihtyisän matkan, jolta jäisi mukavat muistot kotiin vietäväksi. Siksi matkan aikana tupakointi ja alkoholijuomien käyttö ei ole junassa sallittua (Järjestyslaki 4 §). Junamatkan esteettömyys Juna ei ole esteetön. Junan lattia on laitureita ylempänä. Askelmien nousukorkeus on normaalia suurempi. Sisäänkäynti- ja väliovet ovat kapeita: lastenvaunut kannattaa viedä suoraan junan matkatavaraosastolle.
Hyvää matkaa! toivottaa Porvoon Museorautatie ry. Haksin metsiä lähempänä Porvoota. |
Lisää pääkuvan päälle tekstiä klikkaamalla ratas-ikonia,
joka ilmestyy tuodessasi hiiren tämän tekstin päälle.