Ohjeita mukavaan, sujuvaan ja turvalliseen museojunamatkaan

Porvoon Museorautatie ry on järjestänyt vuodesta 1991 lähtien Helsingin ja Porvoon välisiä museojunamatkoja. Niistä on ehtinyt nauttia kymmeniä tuhansia matkailijoita, jotka arvostavat miellyttävää vanhan ajan matkustamista enemmän kuin kiirettä.

Jotta junamatkasta muodostuisi kaikille miellyttävä kokemus, olemme koonneet tähän muutamia käytännön ohjeita ja vihjeitä.

Kiskobussissa on tunnelmaa

Lättähattu eli kiskobussi, kiskoauto, on dieselvetoinen paikallisliikenteen juna, jossa on kahdenlaisia vaunuja: moottorivaunuja ja liitevaunuja. Juna ajatetaan normaalisti neljällä vaunulla, joista yksi on matkatavaraosastolla varustettu liitevaunu. Istumapaikkoja yht. 226.

Matkatavarat ja lemmikkieläimet

Polkupyörät, potkulaudat, lastenvaunut ja vastaavat tavarat kuljetetaan junan liitevaunun matkatavaraosastossa (junan keskellä oleva vaunu, jossa on suuri sivuovi). Kuljetus on maksuton. Suurikokoiset tai raskaat kulkuvälineet eivät mahdu kyytiin (pl. pyörätuolit ja vastaavat apuvälineet). Matkatavaraosaston henkilökunta vastaanottaa ja luovuttaa tavarat.

Lemmikkien kuljetus on sallittu, kunhan niistä ei ole häiriötä muille matkustajille. Huomioithan kuitenkin mahdollisesti allergiset kanssamatkustajat. Lemmikkieläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää irrallaan.

Junan matkustamossa on matkatavarahyllyt ja penkkien väliin menee myös isommat tavarat. Rollaattorit kulkevat mukana matkustamossa tai matkatavaraosastolla.

Kun hätä yllättää...

Joka vaunussa on vanha junaWC. Käsien pesu tapahtuu myös painovoiman avulla. Vesisäiliössä olevan veden saa virtaamaan kääntämällä juoksuputki etuasentoon – hana sulkeutuu kääntämällä putki takaisin sivulle.

Saako ohjaamossa oleskella matkan aikana?

Kuljettaja työskentelee junan kulkusuunnassa ensimmäisessä moottorivaunussa. Vaikka kaikki vaunujen päätyosastot ovat myös matkustajien käytettävissä, ajon aikana muut kuin junan henkilökuntaan kuuluvat eivät saa oleskella ohjaamossa. Ainoastaan WC-käyntiä varten on kulku sallittu.

Siirtyminen vaunusta toiseen junan liikkuessa ei ole turvallisuussyistä sallittua.

Viheltimet säikäyttää

Junan merkinantolaitteiden eli "viheltimien" ääni on tarkoitettu herättämään huomiota museoradan tasoristeyksissä. Siksi se kuuluu – myös matkustamoon. Kesällä junan kattoluukut ovat auki, joten junan ensimmäisessä moottorivaunussa äänimerkki kuuluu sen verran kovaa, että pikkulapset saattavat sitä säikähtää. Kannattaa siirtyä vaunun jälkimmäiseen osastoon tai taaempiin vaunuihin istumaan.

Junan tekniikka on 50-luvulta, joten ääneneristystaso on myös sen aikakauden mukainen. Moottorivaunuissa moottoripääty on äänekkäämpi kuin toinen. Liitevaunussa ei ole moottoria, joten se on hiljaisempi.

Helteellä

Junassa ei ole ilmastointia. Tuuletus tapahtuu veivattavien sivuikkunoiden ja kattoluukkujen kautta. Nesteytyksestä kannattaa huolehtia.

Raitis ja viihtyisä matka kaikille

Olemme pyrkineet mahdollistamaan leppoisan ja viihtyisän matkan, jolta jäisi mukavat muistot kotiin vietäväksi. Siksi matkan aikana tupakointi ja alkoholijuomien käyttö ei ole junassa sallittua (Järjestyslaki 4 §).

Junamatkan esteettömyys

Juna ei ole aivan esteetön, sillä vaunun lattia on laitureita ylempänä ja askelmien nousukorkeus on normaalia suurempi. Matalissa laitureissa Keravan ja Porvoon välillä on kolme askelmaa. Lähiliikennelaitureilla Helsingin ja Keravan välillä, vaunun lattia on yhden askelman korkeudella laiturista. Sisäänkäynti- ja väliovet ovat kapeita: lastenvaunut kannattaa viedä suoraan junan matkatavaraosastolle. Vaunuissa ei ole varsinaisia pyörätuolipaikkoja. Moottorivaunun 4163 sisätilassa on tarjoilupöytä, jonka vierellä on vapaata tilaa (linkki). Liikkumis- ja toimintaesteisen matkustajan saattajalle matka on maksuton.

DJI_20180609_133329.jpg DJI_20180609_133356.jpg
Junan pysähdyttyä ovet avautuvat painonapista. Sisään mentäessä kannattaa hyödyntää ripoja.

Hyvää matkaa!

toivottaa Porvoon Museorautatie ry.

IMG-20230427-WA0009.jpg

Haksin metsiä lähempänä Porvoota.